Public relations a reklama i marketing

Jeśli nie masz pewności, czym PR różni się od marketingu i reklamy – poniższy wpis pomoże rozwiać Twoje wątpliwości.

Public relations a reklama

Pojęcia reklamy i public relations są nierzadko błędnie ze sobą utożsamiane. W rzeczywistości dzieli je wiele różnic.

  1. Celem reklamy – zazwyczaj – jest doraźne zwiększenie sprzedaży reklamowanego produktu, natomiast zadaniem PR jest budowanie zaufania do organizacji.
  2. Kampanie reklamowe są planowane na krótsze okresy czasu niż kampanie PR.
  3. Zasadniczo inny jest także sposób współpracy z mediami, gdyż w przypadku reklamy wykupywany jest czas lub miejsce antenowe, a firma, której reklama dotyczy, ma pełną kontrolę nad treścią przekazu, natomiast w przypadku PR współpraca z mediami opiera się na podejmowaniu słusznych działań i informowaniu o nich; firma nie ma wówczas wpływu na formę komunikatu opublikowanego w mediach, ale za to wiarygodność tego typu przekazu jest większa niż w przypadku przekazu reklamowego.
  4. Pomimo wszystkich różnic reklama i PR nie wkluczają się wzajemnie, w spójnej strategii firmy powinny one współistnieć. Reklama może być częścią strategii PR i skutecznie wspomagać realizowanie wyznaczonych przez firmę celów PR.

Public relations a marketing

PR to działania nakierowane na zarządzenie reputacją, natomiast marketing polega na takim dostosowywaniu oferty (produktów lub usług) do potrzeb klientów, by wzmacniać rentowność firmy. Aby unaocznić różnicę pomiędzy PR a marketingiem, Sam Black zestawia definicje tych dwóch dziedzin:

„Marketing to proces zajmujący się identyfikowaniem, przewidywaniem i zaspokajaniem wymagań klientów w sposób wzmacniający rentowność firmy” (The Chartered Institute of Marketing; za: Black 2006: 43).

Natomiast PR to:

„planowanie i nieustanne dążenie do stworzenia dobrej reputacji firmy i zrozumienia między instytucją a jej odbiorcami” (Institute of Public Relations; za: Black 2006: 43).

Jednoznaczne określenie granic pomiędzy marketingiem i PR nie jest proste, gdyż dziedziny te mają bardzo wiele cech wspólnych, a definicje ich samych również nie są ściśle określone, jednakże za Samem Blackiem można przyjąć, że PR to zagadnienie szersze, które obejmuje bardzo rozległe pole działań, również takich, jak np. lobbing czy odpowiedzialność za sprawy społeczne.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat zależności między PR a dziedzinami pokrewnymi (lub za takie uważanymi), sięgnij po nasze nowe kompendium wiedzy o public relations, czyli e-book: PUBLIC RELATIONS – przewodnik po podstawowych terminach i klasyfikacjach

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *