Opis
Parafrazując słowa Nicholasa Mirzoeffa można stwierdzić, że przepaść pomiędzy bogactwem doświadczenia artystycznego w kulturze a zdolnością do analizowania tych obserwacji wyznacza zarówno możliwość, jak i potrzebę zaistnienia dyskursu artystycznego jako dziedziny badań. Oddawana do rąk Czytelnika monografia jest pokłosiem interdyscyplinarnych badań, prowadzonych przez pracowników wielu ośrodków naukowych o rozmaitym profilu badawczym, oraz kontynuacją serii NAUKA O KOMUNIKOWANIU, w ramach której wydaliśmy i inne publikacje związane z szeroko rozumianym dyskursem artystycznym. Monografia została podzielona na cztery zasadnicze części: I. DYSKURS ARTYSTYCZNY W KOMUNIKACJI; II. DYSKURS ARTYSTYCZNY W LITERATURZE I W MUZYCE; III. DYSKURS ARTYSTYCZNY W MALARSTWIE I W FOTOGRAFII; IV. DYSKURS ARTYSTYCZNY W ARCHITEKTURZE
SPIS TREŚCI
Od Redakcji
I. DYSKURS ARTYSTYCZNY W KOMUNIKACJI
Grażyna Habrajska
Rozdział 1. Dyskurs artystyczny
Piotr Mastalerz
Rozdział 2. Znak graficzny – nośnik przekazu
Michael Fleischer
Rozdział 3. Strategie postrzegania i komunikacyjnej asymilacji oraz wizualizacji przedmiotów (na przykładzie krzeseł)
Annette Siemes
Rozdział 4. To sztuka, czy to normalne?
Mariusz Wszołek
Rozdział 5. Strategie akcelerujące pracę kreacyjną
Aleksy Awdiejew
Rozdział 6. Puenta
II. DYSKURS ARTYSTYCZNY W LITERATURZE I W MUZYCE
Joanna Ślósarska
Rozdział 1. Funkcja inteligencji twórczej, językowej, emocjonalnej i duchowej. Rekonstruowanie pojęcia „godności orfickiej” w Nowych psalmach Tadeusza Nowaka w kontekstach greckiej i postmodernistycznej kultury
Marek Ostrowski
Rozdział 2. Tekst medialny jako system produkujący sens na przykładzie poezji Paula Celana i innych poetów niemieckojęzycznych XX wieku
Jacek Szerszenowicz
Rozdział 3. Dyskursy intermedialne: wypatrywanie muzyczności
III. DYSKURS ARTYSTYCZNY W MALARSTWIE I W FOTOGRAFII
Tomasz Ferenc
Rozdział 1. „Stare” i „nowe” dyskursy o fotografii
Aleksandra Kucewicz-Wasilewska
Rozdział 2. Analiza dyskursu artystycznego. Co widzę? Jak widzę? Dlaczego przeżywam? Podróż na granice sztuki
Beata Bugaj-Tomaszewska
Rozdział 3. Kiedy sztuka jest twórczością, a twórczość (nie jest) sztuką
IV. DYSKURS ARTYSTYCZNY W ARCHITEKTURZE
Włodzimierz Adamiak
Rozdział 1. W poszukiwaniu tożsamości
Monika Bachmańska-Słowikowska
Rozdział 2. Tendencje estetyczne łódzkich wnętrz ostatniego ćwierćwiecza wpisujące się w kontekst miejsca
Przemysław Owczarek
Rozdział 3. Łódź: genius loci i dziedzina Hermesa w przejściu nowoczesności między eklektyczną architekturą a dyskursem literackim