Jak wydać książkę?

Jak wydać książkę?

Zastanawiasz się, czy warto napisać i wydać własną książkę? Warto i to z kilku powodów. Przede wszystkim napisanie własnej książki zazwyczaj jest dla autora wartościowym i satysfakcjonującym doświadczeniem. Własna książka daje możliwość podzielenia się wiedzą, umiejętnościami, przemyśleniami lub wyjątkową historią. Pisanie książek sprzyja także rozwojowi osobistemu, a także daje niezwykłą okazję, by zainspirować innych.

Książka to także trwałe dzieło, które pozostanie po Tobie. Będzie Twoim dziedzictwem, które przetrwa wiele lat i być może będzie miało wpływ nawet na przyszłe pokolenia czytelników.

Ponadto publikacja własnej książki może otworzyć przed Tobą różne możliwości. Może stać się na przykład źródłem nowych szans, takich jak rozwój kariery pisarskiej, możliwość wygłaszania prelekcji czy udziału w prestiżowych wydarzeniach branżowych.

Warto jednak pamiętać, że napisanie dobrej książki to również duże wyzwanie. Praca nad tekstem wymaga czasu, wysiłku, samodyscypliny i wytrwałości. Znalezienie tradycyjnego wydawcy jest zadaniem niełatwym, a wydanie książki we własnym zakresie wymaga nakładu środków finansowych.

Niewątpliwie warto napisać i wydać własną książkę, jeśli mamy wyjątkową historię do opowiedzenia lub wiedzę, którą chcemy się podzielić. Napisanie książki może być wspaniałym doświadczeniem, które pozwala wyrażać siebie, rozwijać się, a nawet wywierać wpływ na otaczającą rzeczywistość.

Czy warto wydać własną książkę?
Dlaczego warto wydać własną książkę?

Jak wydać własną książkę?

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że zasadniczo istnieją dwie drogi do wydania własnej książki: 1) wydajemy z tradycyjnym wydawcą, który niejako staje się naszym inwestorem; lub 2) wydajemy książkę za własne pieniądze przy pomocy firmy wydawniczej (a), która zorganizuje pełny proces wydawniczy, albo we własnym zakresie jako samowydawca (b).

Jak wydać książkę? Schemat
Jak wydać książkę?

Jak wydać książkę z tradycyjnym wydawcą?

Jeśli napiszesz własną książkę, możesz spróbować znaleźć tradycyjnego wydawcę, który zdecyduje się zainwestować w Twój tekst.

W tym przypadku istotne jest profesjonalne przygotowanie oferty dla wydawnictwa. Nie wystarczy przesłanie samego manuskryptu, dobrze jest napisać także interesujące streszczenie książki, wskazać grupę docelową naszej publikacji, określić jej gatunek, a także przygotować informacje na swój temat, wraz z listą dotychczasowych osiągnięć i dokonań w zakresie związanym z naszym wydawniczym przedsięwzięciem.

Poszukując wydawnictw, które mogłyby być zainteresowane naszą propozycją, należy wziąć pod uwagę ich profil wydawniczy. Trzeba liczyć się także z tym, że możemy nie doczekać się żadnej odpowiedzi albo wydawnictwo napisze nam, że nie jest zainteresowane wydaniem książki lub zupełnie nie bierze pod uwagę tekstów, których nie zamawiało.

To, że wydawnictwo odrzuci naszą propozycję wydawniczą nie musi wcale oznaczać, że książka jest źle napisana. Oznacza jedynie tyle, że wydawnictwo nie ma przekonania, że inwestycja się zwróci.

Sukces sprzedażowy książki zależny jest od wielu czynników, takich jak aktualne trendy na rynku wydawniczym czy marka osobista autora.

Wiele razy zdarzało się, że z prośbą o pomoc w wydaniu książki zgłaszali się do nas autorzy, których utwory zostały odrzucone przez tradycyjne wydawnictwa, mimo że były naprawdę świetnie napisane.

Warto też wziąć pod uwagę i to, że tradycyjni wydawcy przychylniej patrzą na propozycje podsuwane im przez agentów literackich, recenzentów, tłumaczy lub innych pisarzy, którzy odnieśli już sukces. Bardzo duże znaczenie może mieć rozpoznawalność autora i jego marka osobista. Jeśli więc zamierzasz szukać tradycyjnego wydawcy, zadbaj o swoją rozpoznawalność wśród potencjalnych czytelników, a także o osiągnięcia, które mogą pomóc przekonać wydawcę, że warto zainwestować w Twoją książkę.

Przygotowując propozycję wydawniczą, sporządź atrakcyjne streszczenie książki i notatkę na swój temat, określ grupę docelową publikacji i jej gatunek.

Jak wydać książkę własnym sumptem?

Jeśli nie masz możliwości lub nie chcesz swojej książki wydać w tradycyjnym modelu wydawniczym, możesz także rozważyć self-publishing lub skorzystać z usług firmy wydawniczej.

Self-publishing

Self-publishing polega na przygotowaniu, publikowaniu i dystrybucji własnych książek bez udziału tradycyjnego wydawcy. Autor książki jest jednocześnie wydawcą odpowiedzialnym za wszystkie etapy procesu wydawniczego, w tym redagowanie, projektowanie okładki, skład tekstu, wybór drukarni lub platformy on-line oraz promocję swojej książki.

Self-publishing staje się w ostatnich latach zjawiskiem coraz bardziej popularnym, m.in. dzięki rozwojowi technologii, zwłaszcza rynku e-booków i druku na żądanie. Wydawanie książek we własnym zakresie daje autorom większą kontrolę nad wszystkimi etapami procesu wydawniczego i większą elastyczność w zakresie zarządzania publikacją. Mimo że samodzielne wydawanie książek może nie być dla Autora zadaniem łatwym, to niewątpliwie samowydawca zyskuje niezależność i szansę na dotarcie do czytelników na własnych warunkach.

Ten model wydawniczy może być dobrą opcją dla osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą i mają już doświadczenie w zakresie marketingu i sprzedaży. Jeśli zdecydujemy się na self-publishing, dużym atutem będzie dysponowanie dobrze funkcjonującymi profilami w mediach społecznościowych oraz własną stroną internetową lub blogiem, który ułatwi nam promocję i sprzedaż własnej publikacji.

Firma wydawnicza

Jeśli self-publishing nie jest dla Ciebie, bo nie masz doświadczenia w zakresie organizowania procesów, promocji i sprzedaży, lub jeśli po prostu nie chcesz się tym zajmować, możesz skorzystać z usług wydawnictwa publikującego na zlecenie. Firma wydawnicza – tak jak wydawca tradycyjny – może zorganizować cały proces wydawniczy od A do Z i zająć się również drukiem, dystrybucją, promocją i sprzedażą.

Powszechnie uważa się, że wydanie książki przy pomocy firmy wydawniczej jest o wiele droższe niż self-publishing. Nie zawsze tak jednak jest. Na przykład u nas koszt pełnego procesu wydawniczego to suma cen poszczególnych usług wydawniczych, które oferujemy także samowydawcom.

Jak możemy Ci pomóc w wydaniu własnej książki?

W ciągu 15 lat istnienia naszej firmy przygotowaliśmy do druku kilkaset książek oraz publikacji różnego typu. Część z nich ukazała się pod szyldem naszego wydawnictwa, ale większość projektów była realizowana na rzecz innych wydawców.

Jeśli planujesz wydać książkę, lecz nie masz w tym dużego doświadczenia bądź po prostu brakuje Ci czasu, by zajmować się procesem wydawniczym – jesteśmy dla Ciebie. Oferujemy usługi redakcji i korekty tekstu, składu publikacji i projektowania okładek, a także wsparcie w zakresie druku i dystrybucji.

Korekta i redakcja książki

Rzetelnie i skrupulatnie sprawdzamy i poprawiamy każdą publikację. Nasze kompetencje językowe oraz doświadczenie redakcyjne (Primum Verbum wykonuje korekty od 2009 roku), a także pasja i zaangażowanie znajdują odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przez nas pracy: w profesjonalnym weryfikowaniu treści, dzieleniu się spostrzeżeniami na temat zauważonych niespójności oraz kompleksowym przygotowaniu publikacji do druku – dbałości o każdy szczegół.

W ramach redakcji i korekty książki poprawiamy usterki: ortograficzne, interpunkcyjne, gramatyczne, leksykalne, stylistyczne, edytorskie błędy zapisu, takie jak niepotrzebne spacje, łączniki w miejscu myślników itp., a także ujednolicają i uzupełniają przypisy oraz bibliografię w opracowaniach naukowych.

[Dowiedz się więcej na temat naszych usług redakcyjnych]

Skład i łamanie publikacji

Wykonujemy staranny skład publikacji. Projektujemy spersonalizowane layouty książek, zwracając szczególną uwagę na dostosowanie układu i formy do tematyki publikacji oraz dopracowanie poszczególnych elementów typograficznych, tak aby kompozycja była estetyczna, czytelna i spójna, a poszczególne parametry graficzne zostały dopasowane w taki sposób, by nie zaburzały przejrzystości odbioru, ale wzbogacały przekaz.

Każdy projekt realizujemy z pełnym zaangażowaniem: duże doświadczenie w zakresie składu publikacji i projektowania layoutów oraz znajomość sztuki projektowania, aktualnych trendów graficznych, a także rozwiązań poligraficznych i artystycznych pozwalają nam tworzyć oryginalne i zindywidualizowane koncepcje typograficzne.

[Dowiedz się więcej na temat naszych usług składu/łamania publikacji]

Projekt graficzny okładki

Staramy się, aby zewnętrzna i wewnętrzna kompozycja graficzna wzbogacała zawartość, stanowiła uzupełnienie dla tekstu, a także odzwierciedlała niepowtarzalny charakter dzieła. Każdy nasz projekt ma za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorcy, zaprezentować i podkreślić oryginalność publikacji, jej niepowtarzalność oraz wyjątkowość. Przygotowujemy kilka odmiennych koncepcji, proponujemy najlepsze rozwiązania, doradzamy w zakresie technicznych możliwości druku.

[Dowiedz się więcej na temat naszej usługi projektowania okładek]

Druk i dystrybucja

Pomagamy także odpowiednio przygotować pliki do druku (zgodnie z wymogami drukarni). Możesz również zlecić nam druk małego nakładu (od 30 sztuk) i sprzedaż publikacji.

O autorce
dr Anna Obrębska-Woźniczka

Z pasji i wykształcenia jest językoznawcą – doktorem nauk humanistycznych i magistrem filologii polskiej. Ukończyła także wiele kursów, m.in. z zakresu informatyki (dyplom technika informatyka) czy marketingu. Jest właścicielką firmy Primum Verbum, zajmuje się redakcją i korektą tekstów, a także kompleksowym przygotowaniem publikacji do druku.