Znaczenie pojęcia public relations
W niniejszym wpisie przedstawiono informacje kluczowe dla zrozumienia znaczenia pojęcia PUBLIC RELATIONS (PR). Zatem znajdziesz tu:
- wybór definicji PR
- cechy PR,
- przyczyny wzrostu znaczenia PR,
- a także standardowy zakres działań agencji PR.
I. Definicja PR
Stworzono wiele definicji PR, a jedna z nich (przytoczona poniżej) w żartobliwy sposób uwypukla wszystkie kłopoty z jednoznacznym określeniem, jaki zakres ma to pojęcie:
„PR to związek około 100 tysięcy ludzi, których łączy zawód i których nieszczęściem jest to, że jakichkolwiek dwóch przedstawicieli tej grupy nie może do końca zgodzić się, co do tego, czym jest ten zawód”.
Oczywiście powyższą „definicję” należy traktować z przymrużeniem oka.
Definicja ukuta przez Institute Public Relations (1987) mówi natomiast, że:
„Praktyczne działania w ramach public relations to planowy i nieustanny wysiłek, aby stworzyć i utrzymać dobrą reputację przedsiębiorstwa oraz wzajemne zrozumienie między instytucją a odbiorcami jej działań”.
Ujmując temat w sposób najprostszy i najbardziej zwięzły, można powiedzieć, że:
PUBLIC RELATIONS TO ZARZĄDZANIE REPUTACJĄ (ORGANIZACJI LUB OSOBY)
Warto poznać także inne definicje, które akcentują różne aspekty PR. Na następnych stronach zamieszczono ich wybór.
Deklaracja meksykańska (1978):
„Praktyczne działania w ramach public relations to dziedzina sztuki i gałąź nauki społecznej polegająca na analizie tendencji, przewidywaniu ich konsekwencji, doradztwie dla kierownictwa różnych organizacji oraz wdrażaniu zaplanowanych programów działań, które będą służyć zarówno danej organizacji, jak i interesowi ogółu”.
Definicja Webster International Dictionary:
„Promocja wzajemnych kontaktów i dobrej reputacji między osobą, firmą lub instytucją a innymi osobami, szczególnymi grupami odbiorców lub ogółem społeczeństwa poprzez dystrybucję łatwo interpretowalnych materiałów i rozwijanie przyjaznej wymiany zdań, oraz ocena reakcji danej grupy odbiorców”.
Sam Black:
„Public relations to sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji”.
Barbara Rozwadowska:
„Public relations to funkcja zarządzania komunikacją między organizacją a jej otoczeniem (zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym), która ma służyć wypełnieniu misji organizacji”.
Edward Bernays:
„Public relations to starania o pozyskanie społecznego wsparcia dla działań, spraw, ruchów społecznych i organizacji poprzez informację, perswazję, dostosowanie”.
James Gruning:
„Public relations to element zarządzania komunikacją między organizacją a jej otoczeniem”.
Piotr Czarnowski:
„Public relations to uczciwa i obiektywna, fachowa i kompetentna, pełna i szybka, przyjazna i odpowiedzialna informacja”.
Francuskie Stowarzyszenie Public Relations:
„PR to działania podjęte przez grupę dla stworzenia i rozwoju dobrych stosunków tak pomiędzy członkami grupy, jak też pomiędzy tą grupą i innymi grupami opinii publicznej, tymi mianowicie, na które działania grupy bezpośrednio oddziałują i wpływają”.
Brytyjski Instytut Public Relations:
„PR to celowe, zaplanowane i ciągłe starania o stworzenie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia pomiędzy organizacją i jej otoczeniem”.
Melvin Sharpe:
„PR to proces, który harmonizuje długoterminowe związki pomiędzy jednostkami i organizacjami w społeczeństwie”. Według Sharpe’a PR wykorzystuje 5 zasad:
- uczciwą komunikację w celu uzyskania wiarygodności;
- otwartość i konsekwencję w działaniu w celu zdobycia zaufania;
- brak stronniczości w działaniu w celu uzyskania poczucia wzajemności i dobrej opinii;
- stałą komunikację dwustronną mającą na celu zapobieżenie alienacji i tworzenie dobrych układów i powiązań;
- badania i ocenę otoczenia w celu określenia działań lub korekt potrzebnych do tworzenia harmonii społecznej.
Inne definicje:
- „PR to zarządzanie reputacją firmy”.
- „PR to kształtowanie wyobrażenia o firmie”.
- „PR to koordynowanie komunikacji”.
- „PR pomaga organizacji i jej otoczeniu w przystosowaniu się do siebie nawzajem”.
- „PR to funkcja zarządzania komunikacją między organizacją a jej otoczeniem, która ma służyć wypełnianiu misji organizacji”.
- „PR – podejmowanie słusznych działań i informowanie o nich”.
- „Celem skutecznych działań public relations jest harmonizowanie wewnętrznych i zewnętrznych stosunków organizacji po to, aby uzyskała ona nie tylko pozytywny wizerunek w całym swoim otoczeniu, ale także zapewniła sobie stabilność i długotrwałość”.
II. Cechy PR
PUBLIC RELATIONS posiada kilka cech charakterystycznych, wyróżników, które pozwalają dziedzin tę odróżnić np. od reklamy. Do najważniejszych cech PR możemy zaliczyć to, że:
- nie jest doraźną akcją, lecz systematyczną i zaplanowaną działalnością długoterminową, która jest nastawiona na efekt w przyszłości;
- buduje i wzmacnia zaufanie do organizacji;
- koncentruje się wokół kształtowania opinii publicznej;
- kreuje i rozpowszechnia pozytywny wizerunek organizacji oraz wzmacnia jej tożsamość;
- wykorzystuje niekontrolowany obieg informacji w mediach (organizacja – inaczej niż w przypadku reklamy – nie płaci za ich umieszczenie);
- kryterium oceny skuteczności działań public relations jest stopień zaufania ludzi do organizacji, a także jej pozytywny wizerunek w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym.
III. Przyczyny wzrostu znaczenia PR
Ewolucja PR ma kilka zasadniczych przyczyn. Do najważniejszych z nich można zaliczyć:
- Rozwój gospodarczy; coraz większa liczba instytucji, organizacji i złożonych podmiotów gospodarczych, które – z jednej strony muszą ze sobą konkurować, a z drugiej – podejmować współpracę.
- Wzrastający poziom dynamicznych zmian, konfliktów i konfrontacji społecznych.
- Większe znaczenie opinii społecznej w XXI w.
- Ogromny rozwój technologii, mediów, Internetu, który sprawił, że ludzie na całym świecie nagle uzyskali dostęp do nieograniczonej komunikacji.
IV. Zakres działań agencji PR
W praktyce agencje i działy PR mają rozmaicie określony obszar własnej działalności, co wynikać może ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, jak i też potrzeb danej instytucji.
W zakresie działań agencji lub działów PR mogą mieścić się następujące działania:
- badanie opinii o firmie, określanie jej aktualnego wizerunku;
- tworzenie strategii działań PR;
- prowadzenie kampanii PR;
- doradztwo w budowaniu prestiżu firmy;
- prowadzenie wewnętrznej komunikacji firmy (programy integracyjne, publikacje wewnętrzne itp.);
- organizowanie imprez firmowych i wydarzeń specjalnych (jubileusze, targi, wystawy, wycieczki);
- pośrednictwo między firmą a środkami masowego przekazu (dobór odpowiednich mediów, wywiady, informacje i komunikaty prasowe, prowadzenie biura prasowego, monitoring prasy);
- komunikacja w sytuacjach kryzysowych;
- koncepcje graficzne, produkcja poligraficzna, radiowa, telewizyjna itp.;
- działania w Internecie, zarządzanie stroną internetową organizacji, prowadzenie profili w mediach społecznościowych;
- sponsoring;
- prowadzenie lobbingu;
- analiza rezultatów działań public relations.
Bibliografia
- Black S., Public Relations, Kraków 2006.
- Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 2004.
- Fleischer M., Corporate Identity i Public Relations, Wrocław 2003.
- Obrębska A., Public relations małych firm, Łódź 2010.
- Rozwadowska B., Public relations. Teoria – praktyka – perspektywy, Warszawa 2002.
- Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003.
- Wójcik K., Public relations od A do Z, Warszawa 1997.
dr Anna Obrębska-Woźniczka
Z pasji i wykształcenia jest językoznawcą – doktorem nauk humanistycznych i magistrem filologii polskiej. Ukończyła także wiele kursów dotyczących m.in. informatyki (dyplom technika informatyka), marketingu, coachingu, a także zdrowia i dobrego samopoczucia w ujęciu holistycznym. Aktualnie pracuje jako redaktor językowy i wydawca. Na blogu Primum Verbum dzieli się wiedzą i przemyśleniami dotyczącymi zagadnień, które są jej najbliższe.